De discussie over de fijnstofproblematiek laait weer op. Sinds de introductie van de ETA eHACK in 2016 is dit wat ons betreft niet meer nodig. De geïntegreerde statische afscheider zorgt voor de laagst mogelijke emissies van fijnstof. Bij ETA is dit al enkele jaren lang de nieuwe standaard, de best beschikbare technieken in een professioneel biomassaverbrandingssysteem.
Met een gemeten fijnstof uitstoot van 1,8 mg/Nm³ bij 6% restzuurstof is het weer ETA die de markt van de biomassaketels aanvoert. De fijnstofemissienorm in Nederland is momenteel 38 mg/Nm³ bij 6% O2.
De onderstaande afbeelding is de samenvatting uit het meetrapport van de geaccrediteerde instelling BLT. Het betreft een meting bij een ETA eHACK 120 kW uitgerust met een statische afscheider die gestookt wordt op houtsnippers. Bij het stoken op houtpellets in de ETA eHACK serie komt de stofemissie uit op ongeveer 1 mg/Nm³ bij 6% O2.
Het grote voordeel van de geïntegreerde afscheider bij ETA is dat, naast de relatieve lage investering, het stof meteen wordt afgevoerd in de ascontainer. De gangbare after-market afscheiders vergen een investering die doorgaans 4 tot 10 maal zo hoog is en dat het fijnstof separaat moet worden opgevangen. Andere typen afscheiders die in een rookkanaal worden geplaatst zullen na het weghalen van de spanning een deel van het fijnstof laten vervliegen door de natuurlijke trek van het rookkanaal. Het overige fijnstof wordt door een sproeisysteem in het riool afgevoerd.
Bij ETA werkt het allemaal een stuk eenvoudiger en bedrijfszekerder. ETA zorgt voor comfort, bedieningsgemak en een schoon milieu.
Het succes van de eHACK gaat voort en momenteel is de ketel leverbaar in verschillende vermogensklassen vanaf 20 tot en met 130 kW. Eind 2019 komt er de nieuwe serie bij die verkrijgbaar is in de vermogens van 140 tot en met 170 kW.
https://www.eta-nederland.nl/product/eta-e-hack-20-tot-45-kw/
Ondertussen werkt ETA-Nederland verder aan een nieuw geïntegreerd systeem voor NOx-reductie. Deze werkt niet zoals de gangbare systemen met ammoniak of AdBlue injectie met hun bijbehorende hoge onderhouds- en exploitatiekosten. We houden u op de hoogte.